Kuidas mängida parmupilli III

Kolmas osa minu parmupillimängu õpetusest räägib lisatehnikatest. See nippide nimikiri siin ei ole muidugi lõplik ja loodetavasti ei saa ka kunagi lõplik olema.

Vasaku käe sõrmedega teraskeele blokeerimine (techno)

*Üks võimalus on teha nii nagu siin: http://www.youtube.com/watch?v=9MCA7zU38UE

Parmupilli hoitakse pöidla, nimetissõrme ja nimeta sõrmega, nii et keskmine sõrm jääb vabaks. Täpselt samal ajal, kui parem käsi tõmbab keelt (endast eemale tõmmates on seda parem teha), vajutab vasaku käe keskmine sõrm keele peale ja kostub summutatud terav “tak”, järgmise keele tõmbe aeg keelt ei summutada. Summutatud-lahti-summutatud-lahti jne. Et see eriti ägedalt kõlaks, peab seda piisavalt kiiresti tegema ja hingamisega tooni võimendama.

*Teine võimalus on teha nii nagu siin: http://www.youtube.com/watch?v=ceEEZQkMp2Y

Noormees siin videos kasutab parmupilli hoidmiseks küll C-asendit, aga seda tehnikat saab kasutada ka kõigi teiste minu esimeses postituses kirjeldatud asenditega. Keel on pidevalt blokeeritud – eriti vahet pole millise sõrmega blokatsioon toimub, peaasi et oleks parajal määral – ja rütm tehakse hingamisega. Pane tähele (kehtib endast eemale mängimise puhul), et kui sa sisse hingad, kõlab keel rohkem kui välja hingates. Ning lühike ja tugev õhu välja või sissetõmme tekitab löögi, samas kui sujuvam sissetõmme tekitab midagi bassi moodi.

*Kolmas blokatsiooni valda kuuluv võimalus on kasutada pöialt, et keelt raami lähedalt natuke ettepoole suruda. Heli on veidi summutatud, aga parmupilli helistik muutub umbes pool tooni kõrgemaks. Siin: http://www.youtube.com/watch?v=POACRbmaR90 umbes neljakümnenda sekundi juures kasutab seda effekti Lawrence Glaister.

Jalg

Paljude traditsioonilises stiilis mängijate meelest on lausa kohustuslik, et parmupillimängu juures käib iga löögi peal jalaga mats vastu põrandat. Miks mitte proovida?


Staccato ja teraskeele kiire summutamine sujuva mängu vahele

*Üks võimalus on parema käe sõrm pärast keele tõmbamist keele otsale kiiresti tagasi tuua, nii et noot vaikib koheselt. Samuti võib kasutada vasakut kätt, et keelt blokeerida.

*Teine võimalus on kasutada oma huult. Kui parmupill on õigesti suus, tuleb haarata huultega üle raami aisade, nii et keel saab blokeeritud. Eelmise tehnika ees on tal see eelis, et siis ei pea nii palju parema käe peale mõtlema. Saund on ka natukene teine. Väga jäiga või muul viisil ohtliku keelega, või kui valesti teha, on oht huult veristada, aga enamasti seda ei juhtu.

Kappamine ja tremolo
Kui tõsta küünarnukk üles ja võtta parema käega Kesk-Aasia asend (vt esimest postitust), võib mängida vaheldumisi nimeta-, keskmise ja nimetissõrmega nagu Yann Falquet siin väga hästi seda teeb: http://www.youtube.com/watch?v=4kR0zxp0gjE

Oma keelega rütmide tekitamine

Siin on väga palju võimalusi. Mõned silbid mida proovida: “tš tš tšk”, “tšut-tšut” “ta-ta-ta”, leiutage ise edasi. Häälikuid muidugi ei ole vaja välja hääldada. Jällegi näide Yann Falquetilt: http://www.youtube.com/watch?v=4kR0zxp0gjE

Beatbox

Soovitan youtube’st otsida beatboxi õpetusi ja harjutada kõri pealt basstrummi tegemist. Mul endalgi on see harjutamine parasjagu käsil ja mõned beatboxikaugemad inimesed petan juba ära. Paar näidet parmupillibeatboxist:

http://www.youtube.com/watch?v=5GQ_jOPfhzE

http://www.youtube.com/watch?v=rqjAYBmLfPM


“Trrrr”

*Kõlab nii: http://www.youtube.com/watch?v=A66SULQjizc

Ma ise seda kahjuks teha ei saa, kuna ma ei oska “R”i hääldada. Tõlgin youtube’st selles samas videos mänginud tüübi õpetuse: “Seda on lihtsam teha, kui sa oled heebrea keele rääkija. Proovi põristada “R”i aga ilma hääleta, puhudes lihtsalt õhku välja. See peaks kõlama nagu kassi nurrumine. Kui sa õhku välja puhud, peaks keele tagumine osa lööma vastu suulage. Nagu heebrea “R”, või vene veerev “R””

Mordent

Väidetavalt leiutas selle tehnika Vladiswar Nadishana, muusik ja kunstnik Siberist. Pilli tuleb hoida pöidla, nimetissõrme ja keskmise sõrmega. Nimeta sõrm on aisa peal ja kui parema käega on keelt tõmmatud, võib nimetissõrme küüne korraks õrnalt vastu keelt panna, mis teeb hetkeks põhitooni kõrgemaks. Seda on parem teha pilliga, millel on hea sustain ja küünega, mis ei ole kõige lühem. Helinäide Robert Vandre lehelt.