Ilusad illusioonid

esikaas_jaani-versioon

Allalaadimine: MP3’ed või WAV‘id
Voogedastus: Soundcloud või Bandcamp

Minu teine sooloalbum “Ilusad illusioonid” räägib peamiselt otsimisest – iseenda saba sööva ussina ringlevast otsimisest, kus eksimus viib vastuseni ja vastus püstitab uue küsimuse. Oluline oli teha midagi uut, luua kõlapilt, mida ma varem polnud kogenud. Tervet albumit läbivaks instrumendiks on parmupill, aga veel kasutasin helide tekitamiseks šamaanitrummi, helieffekte, kõristeid, enda lindistatud sämpleid ning analoogsüntesaatoreid. Kuigi “Ilusad illusioonid” said salvestatud ja miksitud minu tagasihoidlikus kodustuudios, mis asus kord siin kord seal, panin olusid trotsides alati suurt rõhku kvaliteedile. Loodan, et ka keegi peale minu leiab sellelt albumilt midagi uut ja huvitavat.

Füüsilist albumit on võimalik osta koos kvaliteetse Kagu-Aasia tüüpi parmupilliga, mille tundmaõppimine annab albumi kuulamisele uue mõõtme. Füüsilise albumi omandamiseks kirjutage meisterjaan ät gmail punkt teateküllmis. Digitaalne album on tasuta allalaetav, aga annetused sellegipoolest teretulnud – Jaan Tätte EE731010010534519018.

Albumi lõpliku mixi ja masterdamisega aitas Taavi Tulev, plaadi kaanepildi joonistas Simona Tätte.

Minu lemmik parmupill

Kuna sellel albumil väga palju sõnu pole kasutatud, mõtlesin, et kirjutan tagantjärgi iga loo kohta mõned read ↓

LOOTUSTANDVALT EKSINUD

Ühel suveõhtul suurel metsalagendikul uidates hakkasin mõtlema, et mis selle lagendiku tempo võiks olla. Avasin siis oma telefoni tempotuvastusrakenduse, toksisin ekraani ja sain vastuseks 111. Panin selle tempo siis telefoni kõrvaklappidest mängima, samal ajal salvestasin diktofoniga oma sammude heli ning hõikasin seal lagendikul erinevaid fraase, inspireerituna sääskedest ja lendsipelgatest, kes mind samal ajal süüa üritasid. Nende salvestuste peale ehitasin ülejäänud loo.

ILUS ILLUSIOON

Vaatasin mere ääres laineid, mis olid nii lõpmatult ilusad, et raske oli tõmmata mingit selget piiri enda ettekujutuse ja materiaalsena eksisteeriva laine vahele. Öeldakse küll, et kõik on illusioon, aga mind pani toona rõõmsalt õlgu kehitama mõte, et kuidas miski, mis on nii ilus, saab olla illusioon. Hiljuti aga kuulsin, et Buddha ei olevat öelnudki, et kõik on illusioon – ta lihtsalt soovitas mõelda maailmast justkui illusioonist.

BAMBUSEST LAEV

See lugu on inspireeritud tundest, kui ma Lõuna-Hiinas pärast paari nurjunud katset olin edukalt valmis meisterdanud oma esimese bambusest parmupilli ja seda esimest korda mängisin. Mõtlesin, et sarnast tunnet võis tunda mõni asiaat juba rohkem kui 4000 aastat tagasi. Igaüks, kellel on natuke viitsimist ja ligipääs bambusele (tänapäeval võib bambuse asemel ka näiteks ülearust plastikkaarti kasutada), saab endale taolise meelerännu sõiduki valmistada.

EKSI JA SÄRA

Olime ühel talveööl Taavi ja Liisiga mere ääres, kui Taavi – seesama, kes käesoleva albumi masterdas – küsis, et kust siis ikka jookseb reaalsuse piir ning sekundi murdosa pärast seda kukkus põlvini külma merevette. Hakkasime siis kodupoole minema, aga kuna mets oli üsna pime, kaldusime teelt kõrvale ja eksisime ära. Eksinud olles avastasin, et kui mõtlen, et oleme eksinud, näib et igalpool on oksad ristirästi ees ja tahavad mul silmad peast torgata, kui aga mõtlen, et tegelikult olen ma siin metsas nagu kodus, moodustavad needsamad oksad ilusaid võlvkaari ja väravaid. Lõpuks tuli mõte helistada Simonale. Mõne aja pärast kostus läbi tuulevaikse öö, hästi kaugelt, hästi vaikselt “Ae!”. Taavil oli uuestisünni kogemus.

TOLMUNE MAAILM

Vanas Hiinas oli Tolmune Maailm ilmaliku elu sünonüümiks. Ma ei tea miks, aga parmupill, mida ma selles loos kasutan, kõlab mulle samuti nagu midagi Tolmusest Maailmast.

ELUKA PÜÜDMINE

Täiesti mõttevaba lugu. Lihtsalt midagi, mis ühel õhtul seest välja tuli.

RASKE PÄEVA ÕHTU

Olime pärast pikka suve kolinud Vilsandilt Tallinnasse, kus remont ei olnud veel päris lõppenud ning seetõttu ei olnud ma stuudio puudumise tõttu rohkem kui kuu aega saanud muusikat purki seada. Pärast üht üsna keerukat päeva lükkasin ühes kola täis toas remondiasjad ühte toa poolde kokku, seadsin teisele poole oma tehnika üles, eraldasin oma värske stuudio kardinaga ja tegin sellise loo. Hiljem oli üle pika aja väga hea olla.

DANMOI SÜSTEEM

Üheks inspireerivaimaks instrumendiks albumi “Ilusad illusioonid” salvestamise käigus oli mulle šamaanitrumm, kuna see pill kõlab vastavalt temperatuurile ja õhuniiskusele alati rohkem või vähem erinevalt. Üks päev, kui tal jällegi minu meelest eriti meeldiv kõla oli, salvestasin natuke trummeldamist, otsisin siis ühe parmupilli, mis selle kõlaga sobis, plaksutasin, sahistasin ja mängisin veel parmupilli juurde. Läksin lihtsalt kõla suunas, mis mulle meeldis. Ei mingit filosoofilist tagamõtet seekord.

KANDLELUGU 2

Minu kasutada on üks 6-keelne kannel, mille keeli pole vähemalt 20 aastat vahetatud ja iga kord kui ma selle pilliga mikrofoni lähedale satun, tekib mingi lugu – seni on seda juhtunud 2 korda. Üsna märkimisväärne, arvestades, et tavaliselt vaid umbes üks kümnest alustatud projektist saab mul lõpetatud.

Vahel oli vaja mõnda parmupilli veidi parandada või häälestada

 

Isetehtud kadakast sheiker, mis albumil palju kasutust leidis

 

Mina selsamal lautril, kus mul tuli idee albumi nimeks panna “Ilusad illusioonid”

 

Taavi minu albumit lihvimas

 

Simona plaadikaant maalimas

 

Minu stuudio-onn Vilsandil

 

Üks ajutine setup ülalmainitud onnis

 

Salvestuskvaliteeti parandav tekikoobas samas onnis

 

Tallinnas ühe eriti ajutise magamistoasetupiga töötamas

 

Arvustus Müürilehes